سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابراهــــــیم معـــــنوی

ساده بنویسید

ساده , بنویسید ,     نظر

 

روزنامه نگاری -  فروزان عبدالوهابی

برخی مهارت‌هاست که سر دبیران و نویسندگان اغلب درباره اهمیت آنها صحبت می‌کنند، و از آن‌جایی که آن‌ها را مفید می‌دانند به دیگرانی که در کار نوشتن هستند توصیه می‌کنند. با کمک این مهارت‌ها و با ترکیب‌های ساده می‌توانید تاثیر بیشتری برمخاطبان بگذارید:

*به جای تعلل در نگارش نحوه نوشتن، مقاله را در ذهنتان مرور کنید.

*برای نگارش مقاله‌های طولانی آن‌را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید ومرحله به مرحله پیش بروید.

* اگر می‌خواهید خواننده نوشته شما را به آسانی درک کند به محتوا و طرز نوشتن آن توجه داشته باشید.

*همواره شش پرسش معروف را در ذهنتان داشته باشید: که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه

*اطلاعات مربوط به خبر و گزارش را به شکل فشرده و مبهم به مخاطب ندهید بلکه با نوشتن جملات کوتاه و ساده فرصت فکر کردن درباره موضوع و خبر را به خواننده بدهید.

*وقتی در باره یک شخصیت ویک کاراکتر می‌نوسید هرگز صفاتی مانند "پر حرف" خسته کننده" و... به کار نبرید. تلاش کنیدبه توصیفی که از صحنه نقل وقول‌ها و خود رویداد می‌کنید ویژگی‌های آن‌ها را برای مخاطب روش بسازید.

* به جای آن که کلیشه‌ای بنویسید مقادیری از آن چه واقعا روی داده است به خواننده ارایه کنید.

*به جزییات خاص در نوشتن گزارش‌ها توجه کنید. این جزییات گزارش‌های شما را عینی‌تر و ملموس‌تر می‌کنند. برای مثال می‌توانید اسامی مربوط به گیاهان یا جانوران را با جزییات بیشتر و توضیحات مربوط به نوع و نژاد آن‌ها را بیان کنید.

*به کاربرد فعل و فاعل توجه داشته باشید. حتی یک جمله بسیار طولانی با کاربرد درست فعل و فاعل روشن‌تر است و بر مخاطب تاثیر بیشتری می‌گذارد.

* بهترین و موثرترین واژه‌ها را در شروع یا پایان پاراگراف‌ها به کار ببرید. این کار به خواننده کمک می‌کند تا درباره واژه‌ها تمرکز بیشتری کند.

* برخی از کلید واژه‌ها تاثیر بیشتری بر مخاطب دارند  بنابرین واژه‌ها را سرسری و بدون توجه به تاثیرات خاص آن‌ها به کار ببرید.

* وقتی مشغول نوشتن مقاله‌ای هستید فکر کنید خودتان خواننده آن هستید بنابراین به پیچیدگی‌های احتمالی عکس العمل‌ها، گفت وگوها، زمان و مکان قوع رویداد و غیره توجه کنید.

*در هر مرحله مروری بر نوشته خود کنید و در پایان هر پاراگراف از خود سوال کنید این پایان خوبی است و یا باید آن قدر ادامه دهم تا مطلب بهتری بنویسم.

.*موقع نوشتن اگر مهارت جدیدی می‌آموزید آن‌را به دیگران انتقال دهید.

*در آغاز نوشتن خود کم بینی را کنار بگذارید و در عوض نوشته خود را که تمام کردید با دقت بیشتری آن را مرور کنید.

*از بازخورد نوشته‌های خود در میان همکاران سردبیران و دوستان خود غافل نشوید.

* در مقابل انتقاد دیگران هر چند بی‌دلیل، صبور باشید.وب سایت اموزشی همشهری